Vaivaako unettomuus? Usein unettomuus on väliaikainen tila, johon voi vaikuttaa muuttamalla elämäntapoja kuten lisäämällä liikuntaa ja syömällä terveellisemmin, sekä säännöllisemmin. CBD-öljyyn liittyvät tutkimukset ja käyttäjien kokemukset puoltavat sitä, että CBD-öljystä voi olla apua unettomuuteen / uniongelmiin. CBD:n avulla on mahdollista saavuttaa helpommin syvän unen tila ja nukkua yleisesti laadukkaampaa unta.

CBD-öljy on rentouttava ja vähentää lihasjännitystä

Jokainen tarvitsee tarpeeksi unta ja se vaikuttaa kaikkeen tekemiseen. Kun on aika käydä nukkumaan, niin rentoutuminen on avain elimistön ja hermoston rauhoittamiseen. Rentoutuminen kannattaa aloittaa jo hyvissä ajoin ennen sänkyyn menoa ja näin valmistaa itsensä hyviin uniin.

Hampusta saatava kannabinoideja sisältävä CBD-öljy on vaikutuksiltaan rauhoittava ja lihaksia rentouttava. CBD-öljyt ovat hyvin suosittuja tuotteita kaikkialla maailmassa ja yksi sen yleisin käyttökohde on unettomuus ja sen uniongelmien hoito. Lihaspastisuudesta kärsivät MS-tautia sairastavat potilaat ovat saaneet merkittävää helpotusta CBD-öljyn käytöstä lihaksien rentouttamiseen 1.

Täyden spektrin CBD-öljyssä on yli 120 kannabinoidia, terpeeneitä ja flavonoideita, jotka yhdessä vaikuttavat elimistön endokannabinoidijärjestelmään sitä tasapainottavasti. Riittävän liikunnan ja terveiden elintapojen ohella CBD-öljy voi antaa todella hyviä tuloksia vaikeissakin tapauksissa. Lisäksi liikkuminen lisää myös kehon omaa kannabinoidituotantoa (anandamidia).

Kuinka paljon on tarpeeksi unta?

Unen merkitystä ei voi liikaa korostaa. Riittävä ja oikeanlainen uni on välttämätöntä aivojen toiminnalle ja yleiseen palautumiseen. Uniongelmat ovat joko pitkäkestoisia tai ne voivat ilmestyä lyhyemmissä jaksoissa. Myös öinen hikoilu ja usein toistuvat painajaiset voidaan luokitella uniongelmiksi. Yleensä asiaan ei kiinnitä liikaa huomiota, mikäli unettomuus tai uniongelmat eivät kosketa itseään. Joskus uniongelmat ilmestyvät elämään yllättäen ja siksi sen ennaltaehkäiseminen on hyväksi.

Unta tulisi saada 6-9 tuntia riippuen yksilöllisistä eroista

Hyvää sikeää unta tulisi nukkua noin 6-9 h yössä, jolloin keho saa tarvittavan levon ja pystyy latautumaan seuraavaa päivää varten. Tilastojen mukaan noin 33% aikuisista Suomessa kokee jonkinlaisia uniongelmia. Tilastollisesti uniongelmien määrä liikkuu globaalisti samoissa lukemissa kuin Suomessakin.

cbd_oljy_unettomuus_unenlaatu_uni_unettomuuden_hoito_kokemuksia_kannabisöljy_hamppu_kotikonsti_lääke_vaikutus

Unettomuuden hoito CBD:n avulla

Yhä useampi ihminen kertoo nukkuvansa paremmin CBD-öljyn tai muiden CBD-tuotteiden avulla, ottamalla sitä sopivaan aikaan ennen nukkumaan menoa. CBD:n on havaittu edistävän nukahtamista ja se voi parantaa unenlaatua, sekä lisätä syvän unen määrää. Kullekkin oikeanlainen CBD:n annostus tulee löytää kokeilemalla. Annostuksissa on ykilöllisiä eroja ja siihen vaikuttaa käyttäjän aineenvaihdunta, sukupuoli, paino, ruokavalio, CBD-toleranssi ja muut elintavat kuten säännöllinen liikunta. Tutkimuksissa on havaittu, että sopiva annos CBD:tä on auttanut unettomuuteen merkittävästi ja liian pieni annos on puolestaan saattanut viivästyttää unen tuloa (2).

Uniongelmien taustalla usein stressiä

Stressillä on olennainen rooli ihmisyydessä, mutta jotta stressi ei aiheuttaisi uniongelmia, olisi tärkeää oppia rauhoittamaan keho ja hermosto ennen nukkumaan menoa. Onkin hyvä tunnustella mikä on ns. normaalia ja hyvää stressiä ja milloin se kääntyy itseään vastaan. Pitkäkestoinen stressi kuormittaa kehoa ja saattaa aiheuttaa kroonisia uniongelmia. Mikäli kärsit voimakkaasta stressistä, niin kannattaa tutustua CBD-öljyn tutkittuihin hyötyihin uniongelmien hoidossa.

Lähteet:

  1. Timo Partonen. 2021. Lääkärikirja Duodecim. Terveyskirjasto. Unettomuus. www.sivu. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00534. Viitattu 18.01.2022
  2. J. Rice & M. Cameron. Cannabinoids for Treatment of MS Symptoms: State of the Evidence. https://link.springer.com/article/10.1007/s11910-018-0859-x. Viitattu 18.01.2022
  3. S. Shannon ym. 2019. Cannabidiol in anxiety and sleep: a large case series https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30624194/ Viitattu 18.01.2022
  4. Hamppumaa.fi. 2021. CBD-öljy ja unettomuus. www-sivu. https://hamppumaa.fi/cbd-oljy-ja-unettomuus/
    viitattu 18.01.2022